Oprettet: torsdag 03 september 2009 - 21:20:36 Indlæg: 16
Hej
Jeg er interesseret i at sætte brede dæk på min Saxo 16v som har std undervogn. Er der plads til 205/40-16 og evt bredere. Hvor bred skal fælgen være og med hvilket ET mål?
Ok tak for hurtigt svar. Jeg mødte en i en Peugeot 106 GTI der kørte med 205/40-16 og det eneste problem var ved fuldt ratudslag, og det jo kun i forbindelse med parkering. Så er det ikke også muligt at ha den størrelse på en Saxo?
Oprettet: søndag 14 juni 2009 - 18:06:23 Indlæg: 91
mere greb? du vil altså hermed sige at med 205/40-16 istedet for 195/40-16 får du bedre greb? aaarggh det ved jeg nu altså ik lige. hehe og som Martin siger, husk rullediameteren skal passe til bilen.
Det er ikke sikkert at jeg kan mærke den store forskel på én cm, men lidt har også ret.
Nu har jeg haft et par hutige biler, deltaget i omkring 20-30 trackdays samt været på et uge langt DTM certificeret sportskøre kursus på Grandprix banen og nordsløjfen (Nürburgring)
Og min erfaring har lært mig at jo mere kontakt overflade der er, jo mere greb. Det handler selvfølgelig også om hjulvinkler, dæktryk, hjørne vejning osv. Men et sted skal man jo starte.
Her er hvad en englænder har skrevet: Guide To High Performance Handling
Adjustments ........ Decrease Understeer ... Decrease Oversteer Front Tire Pressure .......... Higher ...................... Lower Rear Tire Pressure ........... Lower ...................... Higher Front Tire Section ............ Larger ......................Smaller Rear Tire Section .............Smaller ..................... Larger Front Wheel Camber ........ More Negative...........More Positive Rear Wheel Camber ......... More Positive ......... .More Negative Front Wheel Toe .............Toward Toe-Out .........Toward Toe-In Rear Wheel Toe ..............Toward Toe-In .... .....Toward Toe-Out Front Wheel Caster ......... More Positive ......... .....More Negative Front Springs ...................Soften ................... ...Stiffen Rear Springs ....................Stiffen .................... ..Soften Front Anti-sway Bar ........ Soften (Thinner) .... .......Stiffen (Thicken) Rear Anti-sway Bar ......... Stiffen (Thicker) ........... Soften (Thinner) Weight Distribution ......... More Rearward ....... ......More Forward
Men vi kan jo alle tage fejl og blive klogere, så nu har Heintzelmann også muligheden for at blive klogere Men det kommer vel nok når man begynder at gå mere op i performance og køreegenskaber end T Hansen bling bling
Oprettet: fredag 07 maj 2004 - 19:29:12 Indlæg: 1846
Undskyld Hr Racerkører, men har du husket at dækket ikke kun bliver 1 cm bredere, det bliver også højere? Og hvad er det nu der sker når dækket bliver højere?
Hvis du ikke allerede ved det, og det går jeg ud fra at du ikke gør siden du vil spille smart i indlægget ovenfor, så kan du jo se hvad Per Dyrlund har skrevet.
Men nu er du jo en slags pro DTM sportskører, du kan jo bare vælge at se bort fra hvad Hr Peter Dyrlund skriver
Nå ja og så glemte jeg lige et citat fra Peter Dyrlund: "Bemærk, at bredere dæk på uændrede fælge ikke altid giver forbedring. Bilen kommer til at føles "gummiagtig", hvis dækket bliver for bredt i forhold til fælgen."
Nej jeg kender faktisk ikke std størrelsen på de dæk der sidder på en Saxo når den kommer fra fabrikken, og jeg har godt nok ikke nævnt noget med hvor brede fælge jeg havde tænkt mig at montere på bilen, men det mår du jo ha læst et eller andet sted... Jeg er godt klar over at større rullediameter giver langsommere acceleration, men 4mm højere dækprofil kan jeg vist godt leve med. Jeg kunne jo også bare montere et 215/35 R16 så bliver rullediameteren mindre end et 195/40-16. Profilen lavere, samt dækkassen stivere. Hilsen Jørgen
Jeg ved ikke bedst, for jeg har ikke haft en Saxo før. Jeg spørger herinde fordi det lignede et sagligt Citroën forum. Spørgsmålet var om der var plads til 205/40-16 på en std Saxo. Jar har jo som sagt aldrig haft en Saxo før, så jeg ved ikke hvor meget der er plads til uden man begynder at rulle skærmene. Derfor lytter jeg til jeres anvisninger, dog kunne det være sjovt at se hvad der kan lade sig gøre. Ligesom nogle sænker deres biler lavere og lavere til de til sidst rører jorden....
Det kan sagtens lade sig gøre, mange har gjort det i tidernes morgen da 195/40-16 dæk ikke eksisterede. I dag er den eneste årsag som regel at 205/40-16 kan findes billigere, til de folk der bare skal have det så billigt som muligt.
Den bedste montering til Saxo VTR/VTS/Sport er uden tvivl 195/40-16 på 7x16" fælge med ET16.
Det er sagligt, men vi skal også huske at have det sjovt Det her sted er kun for sjov. Jeg synes f.eks. det var sjovt at høre dig kæmpe for at de 10 mm gav super greb, selv om de 4 mm højdeforskel skulle gøre det dårligere?
Uanset er diskussionen helt til grin, det kommer i sidste ende alligevel helt an på hvilket dæk du montere og absolut ikke om det er 205 eller 195 bredde, hvad angår greb ihvertfald. Det er et komfort spørgsmål ellers, 205 vil skabe på hvis din Saxo er sænket og du kører bare lidt friskt /Casper
Iøvrigt kender jeg ikke nogen der har prøvet 215/35-16, du må lige melde tilbage hvis du forsøger dig med det Så bliver de jo brede, åhhhhh så brede. /Casper
Oprettet: søndag 14 juni 2009 - 18:06:23 Indlæg: 91
hehe nu går der sku humor i at følge den her tråd.. hahahahah ej no offence. men den mest optimale størrelse fælge+ dæk til en saxo er som Heintzelmann siger 195/40-16 større en det gir lidt "slinger i valsen" på den lille vogn og ser til tider for voldsomt ud, men igen det kommer jo an på hvem man er og hva man vil ha... er selv mest til blondiner.haha DET GAZZ
Oprettet: tirsdag 18 maj 2004 - 15:23:07 Indlæg: 850
mcescher skrev ...
Jeg ved ikke bedst, for jeg har ikke haft en Saxo før. Jeg spørger herinde fordi det lignede et sagligt Citroën forum. Spørgsmålet var om der var plads til 205/40-16 på en std Saxo. Jar har jo som sagt aldrig haft en Saxo før, så jeg ved ikke hvor meget der er plads til uden man begynder at rulle skærmene. Derfor lytter jeg til jeres anvisninger, dog kunne det være sjovt at se hvad der kan lade sig gøre. Ligesom nogle sænker deres biler lavere og lavere til de til sidst rører jorden....
Dette er skam et sagligt forum. Men for mig og læse, og den måde du udtrykker dig selv på, så er du helt forkert på den. Kommer ingen vejne med den slags her inde.Du vil gerne have hjælp og den skal du da nok også få. Men så lad os holde os til fakta.
Citat:
(Nu har jeg haft et par hutige biler, deltaget i omkring 20-30 trackdays samt været på et uge langt DTM certificeret sportskøre kursus på Grandprix banen og nordsløjfen (Nürburgring)
Og min erfaring har lært mig at jo mere kontakt overflade der er, jo mere greb. Det handler selvfølgelig også om hjulvinkler, dæktryk, hjørne vejning osv. Men et sted skal man jo starte.)
Blot for og opsumere, Jeg kan ik se hvad det nu har med sagen og gøre her..
For og komme til sagens kerne.
Dit spørgsmål lyder jeg citere
Jeg er interesseret i at sætte brede dæk på min Saxo 16v som har std undervogn.
For det skal se smart ud? For det skal ha efekt? Hvad, er dit formål med og få breder dæk på? Jeg vil tro mange her inde gør det nok mest for syn skyld. Skal du bruge bilen i dagligdagen? Skal den bruges til Show? Skal den bruges til trackday? Eller vandvids kørsel på offentlig vej?
Er der plads til 205/40-16 og evt bredere.
Ja plads, er der masser af, Men i hviket omfang? kommer jo helt an på hvordan bilen står. I dit tilfælge Standart undervogn? På en 16ver vts. Hvilkede vi så må gå ud fra der aldrig har været pillede ved den.
Breder dæk kan der godt side på, Kommer igen an på så meget. Hvad Størelse fælg 14-15-16-17-18 og 19" som nok er max på en saxo uden du skal fjerne hele hjulkassen.
Og her er vi enige om en ting, fakta er når man snakker dæk og fælge, lige meget hvor store_små fælge man end vælger, så skal ens ruleomkreds ligge, så tæt som muligt, op af bilens orginale data. 185 /55 /R14 hvilkede jeg er en smule usikker på lige pt. Men det står i ens bog til bilen. Og er man i tvivl om hvad bilen må køre med findes der omregnings tabeller på nettet du kan bruge..
Hvor bred skal fælgen være
Hvor brede fælge vil du ha på bilen 5" - 5,5" - 6" - 6,5" 7" og så tror jeg ik vi skal højer op før det går galt. Bag under er problemet ofte størst. Hvad er dit mål her igen? Skal det bare være det vildeste vilde, og hvor mange ændringer på bilen er du klar på og lave. Her mener jeg: Skære i hjulkasser, Banke dem ud osv osv. Det der med og rulle skærmene, det tror jeg vi er mange der godt vil se dig springe ud i. Prøv og tag dine plastik skræmføre af, Og du vil netop se, at der ikke er nogle skærmkanter, på en saxo, som sådan og rulle. De skal skæres af. Og når du til det punkt, så tror jeg du skulle ha sat dig noget mere ind i sådan en bil inden du gik igang:D
og med hvilket ET mål?
Her er jeg lidt i tvivl da det er længe siden jeg har tjekket op på hvad ET mål en saxo køre med. Men lur mig ik om det er mellem 15-17 ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Hvad er der af bivirkninger ved brede fælge_dæk på en saxo vts 16ver_8ver: Jamen den slæber på i hjulkasserne foran, findes der råd for! Den går på beslag til din bagkofanger bag ved. Findes der også råd for! Inderskærme er udelukket bag under, såfrem du vil ha store brede fælge på. Her snakker jeg over 16" Inderskærme foran, Er ikke just et problem. Men kan blive det, ved for meget sænkning og store hjul 17" og op efter.